Decauville by Borsig for CFTI ?

Pour discuter des chemins de fer à voies étroites ou métriques à l'échelle 1, des trains touristiques à voies étroites ou métriques, des manifestations sur ces mêmes réseaux, des expositions de modélisme ferroviaire ...

Modérateurs: pelican, YVES, Beyer-Garrat

Decauville by Borsig for CFTI ?

Messagepar Jani » 14 05 2022 à 13:07

Looking for assistance !

CFTI (Compagnie française des tramways de l’Indochine) that was operating tramways in Saigon was using 020T Borsig locomotives after they have regauged their network from 0.60m.

Altogether they have bought 11 locos from Borsig (No.12-22 ).

Delivery details from “Lokomotiven von Borsig” by Dietrich Kutschik / 1985.

It appears there were two versions that have differed in sand dome only (from what can be judged from the photos).

So far no tech details have emerged yet.
The last three locos (No.23-25 ) were also made by Borsig, but under Decauville brand.

No confirmed photo of these has appeared so far.

So I am proposing a speculation based on the photo of the following loco that looks to be ex-tramway and working on a construction site of a tram line extension north from Saigon (7 years after the electrification of the city tram network) that the following photo is showing one of them.



This loco looks very alike to other Decauville by Borsig locos from around that time (1912)


Btw. What was the purpose of the “spoiler” on the top back of the loco cabin ?
Jani
Stagiaire sympathique
 
Messages: 35
Enregistré le: 15 01 2021 à 09:34

Re: Decauville by Borsig for CFTI ?

Messagepar YVES » 14 05 2022 à 20:22

Tout d'abord, sur une bonne photo, les Decauville sont faciles à distinguer des Borsig : elles portent une plaque... Decauville !
Exemple, la 020T Tabamar (Borsig 8069).


A propos des numéros de série de la liste Borsig confrontés à la "Decauvlle steam locomotive - A work List", publiée et révisée par l'I.R.S., en 2021 :
Les locomotives fabriquées par Borsig pour le compte de Decauville sont listées à partir des pages 92 et suivantes :
- le N°6778 = delivry date : 11.08.1908, type : Bt, gauge : 1000, delivery : tramway Indochine, Compagnie des tramways de l'Indochine, CFTI 20, French Indo-China.
- le N°6897 = non listé.
- le N°6898 = non listé.
- le N°8083 = delivry date : 11.07.1911, type : 1Ct, gauge : 600, delivry : Compagnie des tramways à vapeur sur route du Tonkin, n°9, French Indo-China.
- le N°8276 = delivery date : 15.04.1912, type : C1t, gauge : 600, delivry : Compagnie des tramways à vapeur sur route du Tonkin, n°10, French Indo-China.
- le N°8346 = delivery date : 17.05.1912, type : B1t, gauge : 1000, delivry : Compagnie Française des tramways, n°23, French Indo-China. Show in one Bt in Borsig list.
- le N°8347 = delivery date : 17.05.12, type : B1t, gauge : 1000, delivery : Compagnie Française des tramways, n°24, French Indo-China. Show in one Bt in Borsig list.
- le N° 8348 = delivry date : 17.05.12, type : B1t, gauge : 1000, delivery : Compagnie Française des tramways, n°25, French Indo-China. Show in one Bt in Borsig list.

Pour le "spoiler" sur le toit, 3 hypotèses :
1) pour stocker des briquettes de charbon sur le toit.
2) pour dévier la fumée.
3) parce que ça fait plus joli, ou aérodynamique.
:D :D :D
Une entreprise qui n'a jamais acheté une Corpet neuve !!! Est-ce bien une compagnie ferroviaire sérieuse ?!...
YVES
 
Messages: 20498
Enregistré le: 09 03 2008 à 21:06
Localisation: Picardie

Re: Decauville by Borsig for CFTI ?

Messagepar Jani » 15 05 2022 à 07:21

Rather Pythian response, but thanks for the advise re finding a good qlty photo.
So “THE” plaque or “A” plaque + decent quality photo ?
Lose the plaques and you are kicked out of the club ?
There are plenty of Decauvilles in the above-mentioned book that have only a simple square name-plates.

Kutschik and Jarne have them (N°8346 – 48) listed as Bt and not B1t.
After contacting one of the revisors (of Decauville steam locomotives - A work List), he sort of concurred to Bt.

Good luck with keeping the coal briquettes on a curved roof !
My thought was a smoke deflector.
Could not find the spoiler anywhere else but on CFTI locos (also on their earlier 0.60m St. Leonards)
Jani
Stagiaire sympathique
 
Messages: 35
Enregistré le: 15 01 2021 à 09:34


Retourner vers Chemins de fer réels, touristiques, manifestations !!



Qui est en ligne

Utilisateurs parcourant ce forum : Aucun utilisateur enregistré et 37 invités

cron